Direktlänk till inlägg 1 juni 2010

Bråket Israel/Palestina

Av A.H. - 1 juni 2010 08:23

Så bråkar beduinstammarna nere i länderna kring östra Medelhavet igen.

Man kapar fartyg på internationellt vatten, tar livet av folk som tänker på annat sätt och har sig precis som vanligt.

Var och en tycks anse att man är GUDS UTVALDA FOLK och har rätt att bete sig hur som helst mot oliktänkande.

Om man läser Jonas Gardells bok "om Gud", så förstår man lite av bakgrunden till allt bråk.

Israel och länderna runt Israel är fortfarande befolkat av fd beduiner med beduiners och andra rövares tankesätt.

Man skall kriga och slå ihjäl.

Man måste kriga och slå ihjäl.

Det är deras religion, vare sig den heter judendom, kristendom eller islam.

Jo då!

De kristna är inte bättre.

Gå in i vilken kristen kyrka som helst och titta efter. Där tillber man ett stort kors. Dvs ett tortyr- och avrättningsverktyg.

Så det är samma tankegods i alla de tre beduinreligionerna.

Vad gäller Israel-Palestina blir det antagligen inte fred innan de har slagit ihjäl varenda kotte.


Usch!


När livet ändå är så härligt.

Så underbart det är på försommaren med växter och djur.

Hägg, plommonträd, vitsippor, svalört och en massa annat vackert har visserligen blommat färdigt, men körsbären blommar, äppelträden har slagit ut, syrénerna håller just på att slå ut och alla gräsytor är alldeles gula av alla ljuvliga maskrosor.

Jo jag vet.

Man skall inte tycka om maskrosor.

Men jag njuter av dem. Underbara gula solar som sedan förvandlas till små dunbollar. Deras frön kommer snart att sväva över nejden som de fantastiska konstruktioner de faktiskt är.

Varför skall man då bråka om landområden, religioner, ideologier och andra fantasier?

När livet i sig är så fantastiskt!


 
 
Ingen bild

Gull-Britt

1 juni 2010 10:06

Du har så rätt i det du skriver. Och det där med korset var riktigt roligt.
Maskrosen är en underbart vacker blomma och vore den inte känd som en ogräsblomma, skulla alla älska och njuta av den. Den är ju i alla fall en ros.
Må gott

 
gubbfan

gubbfan

1 juni 2010 11:21

Nej Gull-Britt!
Det där med korset är inte roligt.
Det är egentligen förfärligt om man börjar fundera över det.

Vad sedan gäller maskrosen så slog jag upp den i Den Nordiska Floran när jag såg din kommentar.
Där står att maskrosen tillhör släktet Taraxacum.
(Bra att slå i huvudet på folk så tror de att man är förfärligt kunnig och lärd).
Den vanliga ogräsmaskrosen heter Taraxacum Ruderalia och den finns i flera hundra under-arter.

Jag som trodde att det bara var maskros!

http://gubbfan.bloggplatsen.se

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

1 juni 2010 19:09

Man kapar en båt med fredsaktivister. Fredsaktivister som sedermera kastar minst en soldat över bord och slår på andra med järnrör. Ointressant i sammanhanget om det är internationellt vatten, är man fredsaktivist använder man knappast järnrör som tillhygge.
Denna gång får Turkiet sympatierna, men hur brukar det låta när de pratar medlemskap i EU...


Givetvis står det var och en fritt att tolka som denna tycker. Men så här anser Wikipedia att man skall se på korset

I kristen litteratur har Jesu kors ofta givits kosmiska dimensioner. I de apokryfa Andreasakterna heter det att Kristi kors med sin lodräta balk förbinder det allra djupaste med det allra högsta, att det pekar mot höjden, mot det gudomliga Logos som är Kristus själv, medan dess tvärbalk håller samman kosmos. I det kristna korset förbinds tanken på offer och död med räddning, uppståndelse och evigt liv. Korset är en martyrpåle, men samtidigt ett segertecken så som det framställs i fornkristna mosaiker.



http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

 
Gubbfan

Gubbfan

2 juni 2010 10:49

Mumbo-Jumbo, Drutten!

http://Gubbfan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards