Direktlänk till inlägg 9 januari 2009

Mer om datorn

Av A.H. - 9 januari 2009 22:43

Jag hittade en vers av Tage Danielsson, som på hans mycket eleganta vis illustrerar den oro för att släppa en massa makt till maskiner, som jag skrev om tidigare i dag.


DATORN

Av Tage Danielsson


Datorerna tänker ju så fort, rätt och bra

och ger våra hjärnor all hjälp de vill ha.


Men plötsligt, på något underligt vis,

blir datorn i stället en jättepolis.


Dess hjärna har blivit identisk med statens,

dess tankar blir fientliga som byråkratens.


Den hatar tillbaka som du hatar den.

Den tyr sig till husse som matar den.


Datorerna är byråkraternas hundar,

som snokar, bevakar och aldrig blundar.


Så trots att datorerna tänker så rätt,

så tänker de fel, på något underligt sätt.


De matas som hundar av hundarnas herrar,

med herrarnas fel, som de blixtsnabbt förvärrar.


De tänker som herrar, kristallklart och kallt.

sån herre sån hund. Och det värsta av allt:


Hur storvulna planer de än mäktar välva,

ifrågasätter de aldrig sig själva.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards