Direktlänk till inlägg 20 maj 2009

Elitklasser

Av A.H. - 20 maj 2009 10:08

Några försök till tankar kring förslaget om elitklasser.


Förslaget oroar mig av flera skäl.

Det låter fint med tanken att man skall stimulera barnen så mycket som är möjligt. Vi tror att de som får extra stimulans i teoretiska ämnen skall bli till större nytta för samhället och bli bättre människor än de skulle bli om de gick kvar i en sammanhållen skolform.

Men vänta nu här! Vad säger att man blir bättre människa bara för att man får känna sig som bättre än den vanliga populasen, eller de inte så smarta f d klasskompisarna? Är det kanske så att vi med elitklasser väljer ut barn som får uppleva sig som klass A människor och barn som blir klass B människor. Nu börjar det lukta rashygien tycker jag.

Varför är vissa barn duktigare i en del ämnen än andra? Jag tror för min del att det är sällsynt att det skulle vara genetiskt betingat. Det är snarast så att en del barn har fått mer eller rätt stimulans i skolan och i hemmet. Kan det vara så att vi har givit för snåla personalresurser till skolan? De stackars lärarna har kanske inte haft möjlighet att stimulera alla barn på rätt sätt? Föräldrarna har kanske inte förstått eller haft möjlighet att stimulera barnen tillräckligt. Försörjningsbörda och konkurrens från massmedia och allt tingeltangel som prackas på oss kanske lagt hinder i vägen?

Men då är det väl här vi skall börja? Alltså ge mer personalresurser till skolan, göra skolsituationen mer stimulerande för alla barn, lära barnen det där lilla nyttiga ordet VARFÖR och naturligtvis motverka skräpet från TV mm.

 Det är här vi ser den berömda bockfoten. Anledningen är att detta skulle kosta pengar. Skattepengar! Det är fult. Med elitklasser kan man sedan glatt ytterligare försämra den offentliga skolan. Det är det som nu sker runt om i vårt land. Man inrättar friskolor eller allehanda privata lösningar och drar ned på den offentliga skolan.

Man segregerar vårt samhälle.

Detta kommer på sikt leda till motsättningar i samhället med en situation som liknar den vi hade på 20- och 30-talet.


Då blir det farligt.






 
 
Krister

Krister

22 maj 2009 11:26

Personligen är jag lite kluven! Om man nu är duktigare skall man då inte få den stimulans det är att vara med likasinnade? Skall man tillåtas bromsas eftersom det är de långsammare som bestämmer takten?
Är det inte lite typiskt svenskt att alla skall vara med?!

ISverige skall ALLA få spela fotboll i laget. INGEN skall vara utanför. Men hur utvecklas då den som ÄR bättre? Skulle Zlatan varit kvar i sitt lilla lag eller är det bra att han fått chansen...
Är det inte bra att det med kapacitet får utveckla den med likasinnade?

Men jag ÄR kluven i frågan

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

 
lazarus

lazarus

22 maj 2009 15:02

Har går den gamla låten:
Sådan är kapitalisten
sådan är .....
Tyvärr har inget hänt på de ca 30-40 åren som har gått sedan låten skrevs.

http://lazarus.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gubbfan

22 maj 2009 19:21

Ingen skall bromsas, när det gäller utvecklingen och tillgodogörande av kunskap. Men det är ju självklart. Men eftersom jag inte tror att t ex den där fotbollssparkeriarbetaren har några speciella genetiska egenskaper som gör just honom extra duktig på att sparka fotboll så är min tanke att elitklasser inte borde vara nödvändiga eftersom jag anser att det är vår f...e skyldighet att se till att alla ungar får optimala möjligheter att utvecklas.
Vad jag ser framöver är två saker:
1. Man kommer att ta chansen att dra ned på den totala kostnaden för skolan, man har ju en elit och de andra skiter man i. De skall ju bara bli vanliga "sketna" arbetare eller tjänstemän i alla fall.
2. Man kommer att skapa motsättningar i samhället som kommer att leda till social oro. Den som var vaken på historielektionerna i skolan kunde lära sig vad just en sådan utveckling ledde till i mellankrigseuropa.

Det här blir en mycket farlig situation.

Att sedan de tidigare regeringarna har stor skuld i utvecklingen mot detta finns ingen anledning att förneka.

 
Bea

Bea

23 maj 2009 01:04


Vare sig det kommer att bli elitklasser eller inte, så tror jag att vi är på väg mot ett allt mer segregerat klassamhälle. Klyftorna kommer att öka, och det inom en ganska snar framtid, vilket naturligtvis kommer att visa sig också inom skolans värld. Tror jag.

Som lärare funderar jag en hel del över det här med genetik och miljö/socialt arv. Skrev dessutom mitt examensarbete på lärarhögskolan om denna intressanta fråga.

Själv är jag helt säker på att det är miljön som formar oss till de människor vi är. Kan man ärva intelligens? Tveksamt. Kanske, till viss del. Men till allra största delen tror jag att det är miljön som styr. Stimulans och utmaningar gör barnet vetgirigt. Barnet ser vad de vuxna i dess närhet gör, härmar, apar efter. Om farsan sitter och läser hemskt mycket så måste ju böcker vara intressanta...Eller hur?

http://asfjarden

 
Ingen bild

Gubbfan

23 maj 2009 16:34

Bea!
Det skulle vara intressant att få läsa den.
Allt om barn och människors utveckling känns viktigare för vart år.
Mitt intresse för för de här fågorna har dessutom ökat under de senaste tio åren, eftersom min fru läser en massa distanskurser i pedagogik och relaterade ämnen av olika slag. Bara för att hon vill hålla hjärnan igång.
Helt klart att den ekonombana jag satsade på när jag var ung var en återvändsgränd. Fast jag får väl skylla mig själv att jag inte insåg detta förrän nu när det börjar luta lite mot gropen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards