Direktlänk till inlägg 23 juli 2009

Krönikor

Av A.H. - 23 juli 2009 08:26

Jag blir så glad åt alla dessa duktiga skolungdomar. En jänta som, vad jag förstått, går i gymnasiet brukar skriva en krönika i vår lokala tidning. Hon lyckas där beskriva hur unga människor ofta ser på tillvaron. Eftersom hon behandlar språket helt korrekt, samtidigt som det är lättläst, är det ett extra nöje att läsa hennes krönikor.

Häromdagen tog hon upp problemet med att ungdomar inte engagerar sig partipolitiskt. Ett av de största felen, om jag förstod hennes resonemang rätt, är att företrädarna för de olika partierna är så slipade att hon nödgas hålla med allihop, när hon lyssnar på dem. Även de med rasistiska budskap! Detta senare skrämde henne mycket.

Resultatet av dessa slipade människors framställningar blir att ungdomarna vänder sig från partipolitiken. De känner att de i alla fall blir grundlurade. En del blir till och med så lurade att de tror på enkla lösningar som hos SverigeDemokraterna, ett parti som kommer stort i nästa val.

Det är ett skrämmande resultat av de gamla vanliga partiernas partistrategers trägna utslätande arbete.

Vad hon saknade var visioner hos politiker.

Visioner! 

Nu verkar det mest vara fråga om att vinna röster och komma till den sk köttgrytan.

Sådant skrämmer unga människor som ofta fortfarande är idealister.

Jag tror att hon har rätt i sin analys.

Var finns drömmarna om ett samhälle där vi tar hand om varandra?  Drömmar som vi hade för kanske 50 år sedan.

Var finns känslan av att vi skall hjälpas åt, inte snegla på vad jag får i utbyte om jag hjälper någon med något?

Nu byter man tjänster, när man egentligen borde hjälpas åt var och en efter förmåga.

Det är en enorm skillnad.

Egoismen och penningtänkandet har vunnit på medmänsklighetens och solidaritetens bekostnad. 

Nu betyder "att bry sig om andra" att man bevakar andra med hjälp av kameror överallt, med hjälp av FRA och Ipred. "att bry sig om andra" tycks betyda att man bevakar vad andra gör så att man inte förlorar något i makt och/eller ekonomiskt och att man kan kontrollera andra.

Jo, jag vet.

Det låter som det där vanliga "Det var bättre förr"-gnället.

Men som jag skrivit tidigare:


Det var inte bättre förr,

men det är sämre nu!


 
 
Flanören...

Flanören...

23 juli 2009 11:57

Din beskrivning av orsaken till bristande engagemang och lättköpta segrar är nog riktig.
Men det gäller nog alla åldrar.
Varken partier eller folkrörelser, facket i första hand, har anpassat sig till ungdommens villkor idag.
Mitt första uppdrag i facket som 29-åring, var revisorsuppleant!!!
Senare blev jag klubbordförande och verkade i 25 år.
I politiken blev jag suppleant i Lokalförsörjningsnämnden, ledde så småningom fram till Regionstyrelsen i V:a Götaland.
Jobb och utbildning, nyfikenhet på livet och omvärlden gör att ungdommar idag inte kan tänka i 10-tals år, utan behöver snabbare grejor.
T.ex jobba i projekt, där man slutför på 6 månader eller så.
Sen kan du göra annat eller gå vidare.
Tror att arbetsformerna är den största boven, det är ju de som redan sitter på uppdragen som är mest kosnervativa.

http://www.nabbsjuan.bloggagratis.se

 
Gubbfan

Gubbfan

23 juli 2009 13:12

Man var tog visionerna vägen?
Ungdomar ser nog framåt i 10-tals år, med de måste se ett mål, där långt borta.
Det finns ingen politiker som på ett trovärdigt sätt lyckas framföra framtidsdrömmarna.
Att snuttjobba är inte deras dröm. De vill se ett samhällsbygge som bygger på allas ansvar för alla. Där man verkligen bryr sig om medmänniskorna. De vill se de goda teorierna framförda av trovärdiga, inte oljade, politiker med massor av reklammänniskor kring sig.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Flanören...

Flanören...

23 juli 2009 14:45

Jag håller fullständigt med dig, men vi talar om två olika saker:
Drivkrafterna, respektive hur man ska få utlopp för dem.

http://www.nabbsjuan.bloggagratis.se

 
Joanne

Joanne

25 juli 2009 01:21

Jag som egentligen är rätt intresserad av politik har slutat prata om det nästan helt för att jag bara bli såå arg.
Allt handlar om att vinna val för politikerna, inte om att göra samhället bättre.
Fattar inte hur det kunde bli så.
Jag röstar, men tror inte på det där med demokrati längre ändå..
Om äkta demokrati hade rådit i sverige så hade aldrig FRA och Ipred lagarna gått igenom.
Ingen tillfrågade folket..
Och det är bara ett exempel.
Jag vill att politiken ska återgå till att försöka göra det bättre för folket, inte försöka få så mycket i lön som möjligt bara för att man råkar vara tex partiledare.

http://sprattlar.blogg.se

 
Bea

Bea

26 juli 2009 19:25

Hej på dig Gubbfan! Nu är skolfröken tillbaka från resan! Gå in och läs så får du lite rapporter från Nordafrika! Hoppas allt är väl med dig i regnet. En fördel med regn är förvisso att myggen försvinner. Eller?

http://Beabloggar

 
Gubbfan

Gubbfan

26 juli 2009 21:11

Ang myggen:
De försvinner inte av lite regn. De bara sitter och väntar. Sedan är de ännu hungrigare. Dessutom blir det en massa vattenhål i de övermättade markerna. Där trivs mygmadammernas småttingar.
Sakkunskapen kallar den sorts mygg vi har för översvämningsmygga.
Extra elak variant som jag gärna exporterar till Stockholm eller annan större stad.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Bea

Bea

27 juli 2009 00:38

Exportera dem du till Stockholm! Lysande idé!

http://Beabloggar

 
Ingen bild

Gubbfan

3 augusti 2009 11:00

Sagt och gjort!
Vi kunde sitta ute och fika i går kväll en liten stund innan horden fick korn på oss.
Det har meddelats mig att tyvärr har de flesta exporterade myggen avlidit. Antingen var stockholmsluften för ohälsosam, eller så var stockholmarnas blod giftigt.
Min tro är, att det mentala klimatet i Fjollträsk tog död på de stackars liven.
Nu blir man väl utesluten ur Naturskyddsföreningen för exporttilltaget?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards