Direktlänk till inlägg 16 september 2009

Snabbtågen

Av A.H. - 16 september 2009 12:38

Vi skall få snabbtåg på några linjer har någon utredning kommit fram till.

Det skall kosta minst 125 miljarder.

Sådant där brukar bli väldigt mycket dyrare, vi minns väl hur det gick med Göta Kanal?

Fast kör för 125 miljarder då så länge. Det blir i alla fall våra barn som får reda ut det hela sedan.

Men är snabbtågen verkligen så klokt?

Någonstans i huvudet ringer lärdomarna från fysiklektionerna i skolan.

Pga luftmotstånd, friktion och annat som jag inte kommer ihåg skulle det gå åt otroligt mycket mer energi att pressa upp tågen i de här hastigheterna. Det var inte ett linjärt samband utan mer en logaritmiskt växande kurva om jag inte minns alldeles fel.

Kanske någon läsare av bloggen kan reda ut begreppen?

Men det där med energi var ju ett problem ju. Vi skulle ju spara på energi var det.

Så var det tiden förståss. Man skulle nå Göteborg på två timmar istället för fyra.

Är det så brådskande?

Hur var det med den däringa datamaskinen? Skulle inte den ersätta en hel del resande?

Fast datorer och internet och liknande är kanske fööööör ungdomligt och modernt för riksdagsmän och -kvinnor?

.

Jag tror att det finns bättre saker att satsa de pengarna på, än att bygga en ny "Göta Kanal".

Kanske bättre skolor, bättre sjukvård, bättre åldringsvård, bättre vård av människan!

 
 
Joanne

Joanne

16 september 2009 18:57

Så är det alltid.
De har inte råd med sånt som är viktigt, men sånt de gör för skoj skull finns det pengar till!
Här hemma har de fått för sig att de ska bygga ett helt nytt gymnasium.
Visst låter det bra!
Tills vi kommer på att det vi har är nästan nyrenoverat, jättefint.
Ligger i anslutning till högstadiet, simhall, ishall, bowlinghall och fotbollsplan.
Det nya de vill bygga ligger i hamnen..
Längre från centrum och längre från allt.
Nästan mitt uppe i ett naturreservat.
Inte exakt utan brevid, där det uppmätts större mängder radon på köpet.
Inte nog med detta så ligger det längre ifrån nästan alla elevers hem.
Trodde du det var stopp här?
Icke..
Det är nästan inga kommun innevånare som vill genomföra detta, protestlistor har fylts i i massor men tror du de lyssnar?
Nope.
Ändå lånar de pengar för att kunna betala ut löner till sina anställda.

Det som är kul i deras ögon kastas det pengar som inte finns på.
Som texc vår helt nya fina strandpromenad..
Det var dyrt..

Tack för kommentar.
Jag syftade på att det är många namn i "ett" namn därav att jag låter det stå kvar hehe.
=)

http://sprattlarn.blogg.se

 
Ingen bild

Gubbfan

17 september 2009 09:15

Angående namn-grejen studsade jag först, men förstod nog vad du var ute efter. Det är spännande med ord.
Angående skolbygget i din kommun så är det nog så att politikerna vill bygga monument över sig själva.
Vi hade en minister en gång här i landet som försökte bygga ett monument över sig så att han skulle bli ihågkommen för sin duktighet. Ingen vet längre vem det var som "piskade fram" Öresundsbron. Det enda man idag funderar över är om det inte hade varit bättre med en tunnel vid Helsingör/Helsingborg.

 
skogsfrua på dal

skogsfrua på dal

17 september 2009 12:33

Göta kanal är i fara, bättre att satsa på den! Snabbtågen... vad ska stora flertalet med dem. Egentligen har INGEN så jäla brått. Säger en som var med på hästskjutsarnas tid;)

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
Flanören...

Flanören...

20 september 2009 07:27

På hästskjutsarnas tid förfasade man sig över automobilen.
Det gör vi nu med, men av andra skäl.

För man över några hundratusen flygresenärer Göteborg Stockholm, till järnväg, har man en miljömässig vinst.

Reste med de gamla tågen, 6 timmar till Stockholm från Borås en gång i tiden.
När X2000 kom, var det en välgärning.

Ska vi få folk att välja tåget, måste det motsvara dagens eller snarare morgondagens krav.
De som är i arbetsför ålder ska försörja ganska många framigenom.
Att resa bekvämt och fort underlättar.

För oss andra finns ju faktiskt det långsammare sättet kvar.

http://www.nabbsjuan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gubbfan

20 september 2009 08:20

Även om man på hästskjutsarnas tid förfasade sig över bilarna, så vad har det med snabbtågen att göra?
Ett enklare sätt att föra över resenärer till tågen är att lägga dubbelspår så att det kan gå fler tåg. På många håll, bl a på den nybyggda Bottniabanan, är det enkelspår. Så skaffar man fler tåg med tätare trafik, vettig biljettpolitik och en smula service. Det går högst marginellt långsamare med tåget OM man får en biljett till anständigt pris.
Sedan är det frågan om det är så bråttom. Vi har så bråttom mot den där lådan vi skall sluta i allesammans. Jag förstår inte finessen med den brådskan.
Miljövinsten med att bygga ett helt nytt spårsystem över en massa mark där det nu odlas skog, spannmål eller andra nödvändiga nyttigheter ser jag inte.
Banverket kan inte leverera el i tillräcklig omfattning i dag. Snabbtågen drar, pga en del fysikaliska lagar, mycket mycket mer energi per km.
Jag tror faktiskt att det finns klokare sätt att använda våra gemensamma resurser på, än att bygga monument över egotrippade politiker. De blir i alla fall glömda. Vem i hela världen kommer ihåg vilken minister det var som piskade igenom den där bron till Öland? Det enda vi kommer ihåg är att bron håller på att falla samman. Hur det är med Öresundsbron nere vid Malmö vet jag inte, jag har i alla fall glömt vilken minister det var, men man pratar i alla fall om man måste göra en bro eller tunnel vid Helsingborg.
Så jag tror att snabbtågen kan vara tills vi fixat till den järnväg vi har.
Så behöver vi inte ha så brottom till lådan, dit kommer vi i alla fall. Ett och annat sammanträde kan vi fixa med hjälp av telefon eller dator.

 
Flanören...

Flanören...

20 september 2009 14:17

Snabbtågen kommer att göra dubbelspåren lönsamma.

Vi bygger ju inte höghastighetsjärnväg bara för det nationella behovet.
Våra huvudlinjer är ju grenar i ett Europeiskt järnvägsnät.

Vi kommer aldrig att kunna slå ut flyget, på lite längre linjer, om man inte kan ta sig till Köpenhamn, Berlin, Paris m.m på vettiga tider.

Samhällsekonomiskt, får man ut många arbetsdagar på det.

Vi tog tåget till Toscana i våras.
Det tog 28 timmar enkel resa.
Det har pensionärer tid med, men vem vill sätta 3 semesterdagar på att åka tåg, när det tar 2 timmar att flyga?

http://www.nabbsjuan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gubbfan

20 september 2009 17:05

Jag vet att jag tänker lite grumligt, men hur kan snabbtåg som skall byggas på särskilda järnvägsspår, ej de nuvarande, göra de dubbelspår som inte finns lönsamma?
Trodde att vi skulle satsa våra skattekronor för vårt svenska behov, inte för bocken Berlosconis behov.
Nu tar det inte 2 timmar med flyg till Italien, eftersom du har glömt de där timmarna som man skall vara på flygplatsen innan samt resan dit, men OK för tidsvinsten om det blir tre dagar av 28 timmar.
Men fortfarande förstår jag inte varför man skall till Toscana när man man fixa samanträdet med en videokonferens eller ett telefonsamtal.
Dessutom lär inte framtidens pensionärer ha pengar till sådana resor för nöjes skull. De kommer att ha fullt upp med att finna mat bland soporna.
Sedan det där med arbetsdagar: Leta fram din "Rätten till lättja" av Paul Lafargue.
När det gäller arbete så är vi lurade, grundlurade!

 
Flanören...

Flanören...

21 september 2009 13:16

Toscana var en semesterresa, därför semetsrdagsmatematiken.
Flygandet är till mycket stor del semesterresor.
Vårt svenska behov är ju just att vara med och bygga ett större järnvägsnät, så att vi snabbt kan förflytta oss.
Det behovet får inte underskattas.

Jag har suttit i ett antal videomöten, det är bra för korta grejer, där man bara stämmer av.
Men är det av förhandlingskaraktär och det gäller att uppfatta det finstilta, så är sammanträdet oslagbart.
Det tror jag skattebetalarna tjänar på i det långa loppet.
En dubbelspårig Götalandsbana har varit på tapeten betydligt längre än snabbtågstanken.
Det vore tjänstefel att inte ha snabbtåg på Götalandsbanan, när de som vill åka långsammare har ett dubbelspår genom Skaraborg.
För att inte tala om godsflödet till Göteborgs hamn.

Sverige är extremt beroende av internationellt samarbete,
tillverkande företag och informationsflödet är så globalt idag, att enda möjligheten att svara upp mot dem, regler och lagstiftning, är att försöka göra internationella överenskommelser.
Vi har ett enormt förflyttningsbehov, även om du och jag inte behöver det för egen del.

http://www.nabbsjuan.bloggaratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards