Direktlänk till inlägg 7 februari 2010

Blogga?

Av A.H. - 7 februari 2010 09:26

Varför skriver man en blogg egentligen?


Frågan har surrat runt i huvudet på mig en längre tid.
Svaren är lika många och komplicerade som livet själv.
Några av motiven kan vara självklara, andra mer luddiga.


Ett viktigt motiv är att en blogg är en ventil för det som trycker en, det som gör ens vardag ibland tung som en kulen oktoberdag, ibland lätt och skir som en vårförälskelse.
Men det kan man ju skriva ner i en liten privat dagbok? Inte lämna ut till allmänt spott och spe.
Jo visserligen, men det är kanske det som är meningen, att synas, att få en bekräftelse på att man finns, att man existerar.
Då blir det helt OK att bloggaren fläker ut sitt innersta liksom i en porrblaska.


Ett motiv kan vara att bloggaren vill få ordning på sina mer eller mindre grumliga tankar.
Alltså inte bara att skriva ner dem, vilket i och för sig är nyttigt, utan för att få lite mothugg, få möjlighet att se saker från ett annat håll. Tyvärr slarvar vi bloggare med kommentarer till våra medmänniskors bloggar. Kommentarer kommer oftast från de som tänker på samma kanske förvirrade sätt.


Ytterligare en orsak till bloggandet kan vara att bloggaren vill påverka sina medmänniskor i en eller annan riktning. Man kanske vill vara en liten fläkt, fan på amerikansk engelska, som blåser in tvivel i medresenärernas medvetande. För här kommer den där hädiska önskan in att man skall stämpla in ordet VARFÖR i läsarens medvetande. En liten djävulsk önskan att vi alla skall bli en liten Thomas tvivlaren.


Visst, det finns massor av fina saker att skriva om och det görs också. Men det fungerar kanske inte alltid att skriva om det för bloggaren. Det är kanske alltför självklart att man, liksom Gubbfan själv, NJUTER av livet, av den lilla korta resa vi får göra innan det eviga mörkret omsluter oss.

 
 
margus

margus

11 februari 2010 21:40

Jag ser min blogg lite som mitt privata klotterplank. En lyx! Det märks att många har behov av att uttrycka sig offentligt. Intressant. Man tvingas också skärpa sina formuleringar när man går ut offentligt. Det finns många duktiga och roliga skribenter härute. Det är hopp om'et.

http://margus.bloggplatsen.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

17 februari 2010 20:21

Säg det :-) Jag tyckte bloggeri var flummeri. Sen fick min fd granne mig att börja blogga. Vet inte varför. Men kul har det varit. Fast det är klart.... I mitt fall har det blivit en kanal att visa bilder :-)
(vilket du har sett)
Det där med dagbok är det nog många som gör. Som du säger. Varför göra den officiell och publik, när man kan skriva i en anteckningsbok hemma? Men det är nog så att folk söker bekräftelse av andra på ett eller annat sätt.

Hur man källsorterar en kamera...? Bra fråga! Elektriska pryttlar....

http://malmdamm.bloggplatsen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

19 februari 2010 20:49

Det finns väl OLIKA anledningar till att man bloggar. I mitt fall var det kompisar som skrev om det. Jag vill inte skriva om sådant som "trycker" utan om det som är POSITIVT. Jag har många egna foton också då det är ett stort intresse att fota.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Erika

Erika

23 februari 2010 22:49

Har skrattat gott åt dina inlägg en bra stund nu, dom jag läst.
När jag första gången fick vetskap om ordet blogg och vad det innebar så undrade jag i mitt stilla sinne vem som befattade sig med sådant iq-befriad idioti. Aldrig jag skulle nedlåta mig själv till att pyssla med sådant. Det var enligt mig det töntigaste som fanns.

Numera är jag inne på min tredje blogg, föregående har raderats så det finns endast en i bruk.Jag blev lika töntig själv, som det jag tyckte den gången. Men det är väl ett sätt att fördriva tråktider där det inte går att slå ihjäl tiden på annat sätt, eller man inte har något vettigare för sig. Men det kommer en dag då den ryker all världens väg.

http://mintidmittliv.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards