Direktlänk till inlägg 4 mars 2010

Fortsatt oro.

Av A.H. - 4 mars 2010 08:32

Lite varstans i Europa strejkar man i protest över regeringarnas nedskärningar för att fixa till ekonomierna.

Det kan tyckas att befolkningarna borde förstå att man måste göra något för att vända de olika ländernas ekonomier på rätt köl. Så egoistiska arbetarna verkar vara!

Men det finns något under det hela som skrämmer mig.

Samtliga sparpaket drabbar enbart de fattigare delarna av befolkningarna. Inte någonstans några höjda skatter för höginkomsttagarna, inga förmögenhetsskatter inget som andas solidaritet.

Göran Greider formulerar i sin bok "Katterna kommer in från mörkret" hur de som har makten ser på det hela:

"Föraktet uppifrån är oerhört:

De rika måste ges mer pengar för att orka arbeta.

De fattiga skall i stället fråntas

pengar för att orka arbeta."


Det är detta som kallas arbetslinjen och det är denna inställning som man protesterar mot lite varstans i Europa.

Det är den inställningen som antagligen kommer att leda till oro på den svenska arbetsmarknaden i år.

Men varför förvåna sig?

Sår man vind, kan man räkna med att få skörda storm!


 
 
Flanören...

Flanören...

6 mars 2010 10:24

Följer med intresse dina grubblerier.
Kommenterar inte så ofta, mest för att jag inte tycker det är så mycket att tillägga.

Men jag undrar hur det är med matematik-och andra kunskaper hos dem som "fördelar" krisens bördor.

Vad händer med konsumtion och tillväxt, om en miljon människor har 1000 kronor, gentemot om en människa får en miljard.
Hur mycket potatis, drivmedel eller teaterbesök, blir det i respektive alternativ?

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
gubbfan

gubbfan

6 mars 2010 19:11

För att räkna måste man ha en hel del mellan öronen.
Dessutom måste man kunna fundera över hur det går sedan.
Lite av det man fick lära sig när man började spela schack.
Detta är ganska svårt för vissa makthavare.
De bryr sig nog mest om den egna plånboken.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards