Direktlänk till inlägg 6 juli 2010

Bra Gudrun. Jättebra!

Av A.H. - 6 juli 2010 16:11

Äntligen lite fart i ankdammen!


För det första är hennes tilltag att elda upp 100 000kr ett sätt att illustrera lönediskrimineringen. Det syns! Folk får hjärtat mellan tänderna och blir alldeles ifrån sig. Helgerån!


För det andra ger det folk en möjlighet att fundera över vad pengar egentligen är.

Sedlars egentliga värde är bara värmevärdet. Det är inte så stort.

Dessutom är det så att mina pengar enbart är omgivningens skuld till mig. Alltså den fordran jag har på min omgivning.

Vad FI gjorde var alltså att offentligt bränna skuldebrev. Gud så fint gjort!


För det tredje illustrerar reaktionerna på FI:s tilltag hur fast i det kapitalistiska tänkandet vi har blivit. Vi har ju skaffat oss ett samhälle där pengar och kapital är viktigare än omsorgen om medmänniskorna och själva livet. Pengar har blivit vår Gud. Man dyrkar ju Mammon i dagens samhälle.


Så: Bra Gudrun! Jättebra!

Jag börjar fundera på om jag i alla fall röstar på Feministiskt Intiativ i riksdags-valet, hur små de än verkar som parti.

 
 
Bea

Bea

6 juli 2010 22:46

Hej Gubbfan!

Ville bara tacka dig för att du varit uppmärksam och läst min dotters blogg. J-a pedofil säger jag, rent ut sagt. Ja, inte om dig naturligtvis, utan om den som skrivit kommentaren. Jag har varit inne och skrivit på Elinors blogg och mitt adrenalin är på topp: "Du behöver inte vara så arg" säger Elli. Men jag kan inte låta bli. USCH!!!

Och Gubbfan: Än en gång, tack.

http://beabloggar.bloggplatsen.se

 
Mija

Mija

7 juli 2010 10:49

Såg att du har Flammans länk på bloggen. Jag sitter och ser rakt i på deras redaktion, då vi delar fastighet här I Stockholm. :-)

Ha en bra dag!!
/Mija

http://assar.bloggplatsen.se

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

10 juli 2010 08:27

Det är mycket möjligt att du har rätt. Pengarna skulle användas till valet och var skänkt för detta ändamål.
Det är möjligt att du ar rätt i övrigt du skriver här och på min blogg!

MEN....

Om jag och en stor majoritet -- tom stor minoritet -- helt missuppfattar budskapet, blir det avsändaren -- alltså FI och Gudrun -- som får ta smällen.
Om vi alla helt misstolkar budskapet och inte är lka smarta och tänkande som du blir det så att vi vänder oss mot avsändaren.

Du tror inte att det hade varit lika positivt om FI hade skänkt samma summa till något där de gjort nytta. Det hade inte blivit LIKA uppskrivet, men hade kanske nått sina mottagare ändå.

Idag ser jag ett antal negativa bloggar. Ett antal negativa insändare. Ett antal negativa debattörer i TVs Debatt häromkvällen.

Många har alltså missat budskapet och istället retat upp sig på avsändaren. Precis som man har andra åsikter om nämnda Gudrun kan detta påverka negativt.

På samma sätt som man, när man tänker Mona, tänker Toblerone och felparkeringar, kan detta bli en sak Gudrun får dras med.

Det är mycket möjligt att du har helt rätt i det du skriver. Att jag ser fel saker i pengabränningen. Att dina tankar är det som stämmer helt.

Men vad hjälper det FI och Gudrun om vi är många som avstår att rösta eftersom vi bara ser ett slöseri av pengar.

Jag vet att det inte är mina pengar. Men jag retar mig även på andra politiker som använder pengar de får, på -- för mig -- fel sätt.

http://gammelsmurfen.bloggagratis .se

 
Ingen bild

gubbfan

10 juli 2010 14:12

Tja, inte kommer FI över sina två-tre procent som är vad de kan få rent teoretiskt. Och inte kommer jag att kasta min röst på en människa vars främsta budskap är: Se mig! För Guds skull se mig!
Men trots att hon är borta som politiker, så har hon visat på ett av de stora felen i vårt samhälle: Vi dyrkar Mammon!
Sedan får vi påstå att vi är ateister, kristna, muslimer, judar eller vad det nu kan heta. Vår verkliga Gud är Mammon.
Kärringens penningbränning gör att folk kommer ihåg henne i alla fall, inte slänger sin röst på henne, men kanske funderar över vårt samhälle.
Det är stort nog.
Men kanske är det jag som ser fel saker?
Kanske är det jag som drabbats av hjärnsmälta?
Så är det nog!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards