Direktlänk till inlägg 3 december 2010

"Tänk inte på miljön-handla istället!" Eh...

Av A.H. - 3 december 2010 09:31

Jag la en tidning framför vedspisens asklucka när jag skulle ta ut askan på morgonen. Man vill ju slippa aska på köksgolvet.

Då föll min blick på en annons. Den var från Svanen tror jag. Alltså ett organ för bland annat miljömärkning av butiker. Den talade om att minsann hade några ICA-handlare fått Svanen-märka sina butiker i några mellansvenska tätorter.

Rubriken, alltså själva budskapet, var:

Tänk inte på miljön-handla i stället!

Alltså...

Har inte reklammänniskorna missuppfattat saker och ting?

Det är ju denna förfärligt uppvridna konsumtionshysteri, hos de som har möjlighet, som är roten till vårt miljöhaveri.

Så uppmanar de oss att handla istället!

Nog borde Svanen i stället ha skrivit:

Handla inte så förbannat mycket, men det lilla ni handlar skall vara i en Svanen-märkt butik!

Men nog borde reklamarna ha någon hjärna att tänka med i alla fall?

Eller är alla så mentalt körda som många av våra rikspolitiker tycks vara?

 
 
Victoria

Victoria

3 december 2010 23:35

De flesta reklamer nuförtiden är korkade, nästan lika korkade som konsumtionshysterin.

http://www.eternalwild.wordpress.com

 
Flanören...

Flanören...

5 december 2010 16:35

Så är det.
Men stormarodörerna är svåra att komma åt.
Lever autonomt, med höga inkomster,barikaderade i SUV-ghetton(t.ex. Östermalm), konsumerar mycket och knappt sliter det se slänger.
Såg en uppgift någon stans, att de 15% rikaste har lika negativ inverkan på miljön, som oss andra 85.
Det SUV:as och flygs, utrustade med symboler för deras rikedom.
Tror att det skulle behöva regleras betydligt mer, med anledning av den globala uppvärmningen.
Inga inrikes flygresor inom Svealand och Götaland.
Inga SUV:ar innanför stadsgränserna.
Sen skulle det inte vara tillåtet, att t.ex låna till julklappsköp och semestrar.
Då skulle man få spara i stället, vilket skulle minska totalt sett,konsumtionen av grejer.
Det här skulle man behöva ägna seminarier åt, liksom, agenda, debatt och uppdrag granskning.

http://www.nabbsjuan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

gubbfan

5 december 2010 20:56

Ett litet steg åt rätt håll kanske det vore om man tog bort ränteavdrag liksom skatt på ränteinkomst för säg de första 10-20 tusen kronorna.
Det borde inte slå så hårt på nödvändiga bostadslån och samtidigt uppmuntra till ett sparande.
Kanske?

 
Joanne

Joanne

12 december 2010 00:34

Tror de syftade på det annorlunda.
Tänk inte bara på miljön - Gör något för miljön (handling för miljön).
Det var iaf så jag uppfattade reklamen när jag såg den hehe

http://tanktevaldet.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards