Direktlänk till inlägg 6 januari 2011

Solidaritet eller ?

Av A.H. - 6 januari 2011 09:45

Den debatt om överviktiga människors hälsa som startats de senaste dagarna blottar ett mycket intressant problem. Nämligen: Hur långt skall solidariteten med medmänniskorna gå?

Om jag medvetet riskerar min hälsa på ett eller annat sätt, för att tillfredsställa mina drifter eller omgivningens krav, skall jag då ensam ta ansvar för konsekvenserna?

Om konsekvenserna blir positiva för mig tar jag antagligen själv åt mig belöningen, men om det går illa?

Skall verkligen andra betala för min misslyckade bröstförstoring om jag är kvinna?

Är det inte mitt ansvar om jag glufsar i mig så mycket mat att min hälsa hotas?

Visst är det bekvämt att skylla på andra eller på gener, men är det ärligt?

Om jag som politiker eller företagare tar en, som det visar sig, för stor risk, skall jag, mitt parti eller det företag som jag representerar ta hela ansvaret för resultatet eller skall omgivningen betala kalaset?

Går det bra kammar naturligtvis jag, partiet eller företaget hem vinsten, men om det går illa?

Kan jag låta bli att skrika på samhällets stöd?

BP tog en del risker härförleden utanför USA:s kust, men kommer inte/vill inte  ensam att klara av att återställa vad de ställt till med.

Svenska banker krävde och fick samhällets stöd för några år sedan efter att ha tagit alltför stora risker.

Är det rätt?

Är det inte så att alla måste lära sig att tänka efter ordentligt innan?

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

7 januari 2011 11:32

Kloka tankar, MEN en liten hake finns det ju trots allt.
Alla feta människor är inte feta för att de "glufsat i sig en massa mat". Kan finnas helt andra orsaker.
Tro mig det finns människor som INTE äter mycket men som pga gener går upp. Eller andra orsaker. Jag har nära mig en person som gjort en magoperation som innebär att det inte går att äta en massa. Som trots det har övervikt.
Allt för ofta tittas det på feta människor och man tänker eller säger:
--AHA att hon inte skäms som bara glufsar i sig och sedan när hon blir sjuk förväntar sig att VI/samhället ska hjälpa henne.

Allt för ofta döms människor pga utseende utan kunskap från kritikern.

Min förra fru gick upp massor med kilo på ett halvår. Inte pga att hon åt en massa- TVÄRTOM. Utan pga att vattnet i kroppen inte kunde ta sig ut den naturliga vägen.

Så just när det gäller "feta människor" gäller det att vara väldigt försiktig med vad man säger och tänker. Det är lätt att döma och FÖRdöma om man inte har rätt kunskaper!!

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

A.H.

7 januari 2011 18:09

Samhället skall naturligtvis alltid hjälpa till när något blivit fel.
Men...
Vi har alla ett ansvar för att se till att det inte blir fel. Vi har alla ett ansvar för vad vi gör. vi har alla ett ansvar för att ingripa i tid när det trots allt blir fel.
Visst kan enskilda fall av övervikt bero på sjukdom, bl a olika former av cancer. Kroppen kan inte göra sig av med vätskan utan man får tappas på vätskan.
Visst kan det vara befogat med en skönhetsoperation efter en missbildning eller en olycka, men det är inte det saken gäller.
Vad gäller övervikten så har inte en stor del av västvärlden drabbats av olycklig sjukdom. Vi håller på och äter ihjäl oss.
En stor del av den manliga medelålders befolkningen har ett magomfång som överskrider en meter eller ett BMI på mer än 25.
En stor del av befolkningen i Sverige skaffar sig alkohol- eller nikotinrelaterade sjukdomar.
Man super/röker/äter ihjäl sig helt enkelt.
En förfärlig massa svenskar gör sig vackrare med skönhetsoperationer. Bröst skall förstoras, näsor göras vackrare, hakor skall in eller ut, skinn skall stramas här och var.
En massa operationer på oss fyrtitalister måste nu och framgent göras om till stora kostnader.
Min undran om livsstilssjukdomar och livsstilsfel skall få ta den plats på sjukvårdsinrättningarna som annars skulle ha använts av patienter med fel som de inte själv rår för.

 
Joanne

Joanne

7 januari 2011 22:09

Jadu.. Det som har hänt är att jag blivit underkänd på ett arbete (och därmed kursen?) och måste skriva om hela arbetet.. Har aldrig sett ett så sönderplockat arbete i hela mitt liv. De hade brutit ner det mening för mening och verkligen gått in för att hitta fel. Så illa att de inte såg att stt stycke var refererat och därmed gick de in och skrev att JAG hade för mycket tyckanden och tänkanden och att det var stora övergeneraliseringar mitt i ett refererat stycke som sagt.. Så det var inte ens mitt tyckande och tänkande, hade de läst ett par meningar till hade de sett det.. Suttit och gråtit i två dagar och hoppas vid gudarna att det nya ihopskrivna duger i deras ögon.. Viss del av deras kritik var berättigad, men långt ifrån allt.. Vilket gjorde mig så fruktansvärt upprörd..

http://tanktevaldet.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards