Direktlänk till inlägg 12 januari 2011

Skolgnäll!

Av A.H. - 12 januari 2011 16:18

Ett litet skolgnäll så här på eftermiddagen bara!


En utredning har föreslagit att eleverna skall få överklaga slutbetyg.
Ur rättsäkerhetssynpunkt förefaller det ju bra.
Slutbetygen betyder ju så mycket, inte bara för den unga människans möjligheter att vidareutbilda sig, utan också för individens självkänsla.
Ett betyg är ju en lärares dom över prestation, eller hur läraren ser på prestationen, och en dom över hur läraren ser på eleven som människa.
Åtskilliga elever har nog under åren varit beredda att begå mord på lärare, som under terminen vinkat med höjda betyg, men som slutligen givit ett lågt betyg, fastän eleven får reda på att det är "starkt".
Ännu fler pojkar och flickor har gått gråtande från sådana möten.
Jag undrar om lärarna vet vad de gör med de unga människorna?
Jag undrar om de förstår vad de sysslar med?


Landets utbildningsminister, majoren Björklund, regerade reflexmässigt med att förkasta idéen.
Inte sjutton skall beväringarna, förlåt ungdjävlarna skall det väl vara, göra annat än att lyda!

Inte får de tänka själva heller. Hur skulle det gå?
Men visst kan det vara besvärligt för många lärare som inte har tillräckligt torrt på fötterna med möjligheten att överklaga, det förstår jag också.
Men kanske innebär det att en del gamla och unga stötar funderar över hur eleven ser på betyget?
Kanske leder det till att man inom utbildningsväsendet funderar över att betyg också uppfattas som ett betyg på individen som sådan?


Men det är väl inte att hoppas på, med en utbildningsminister som sprider en brun 30-talsstank kring sig?


 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

13 januari 2011 18:43

det som kanske kan synas intressant är ju att lärarförbundet är FÖR detta. (Eller var det kanske betygsättningen av lärarna. Har hänt en del i skolfrågorna sista tiden)

På ETT sätt får man nog hålla med Björklund i alla fall: Mer byråkrati kommer det att bli.

Hur många instanser skall man få klaga till?
Först lokala rektorn, sedan stadens skolnämnd, därefter länets högsta organ och kanske slutligen till skolöverstyrelsen...

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

A.H.

13 januari 2011 19:52

Nja, det var nog betygssättningen av lärarna.
Den nya utredningen har inte gått ut på remiss än.
Egentligen intressant att det kommit en utredning som inte levererat av beställaren beordrat resultat. Kanske tyder på att lärarkåren inte är helt inne på majorens idéer.
Intressant också att majoren plötsligt blivit så mån om att stoppa byråkratin hos skolorna.
De senaste åren har ju byråkratin i skolväsendet bara ökat.
Lärarna klagar bittert på att de för varje år får mindre tid för att intressera eleverna för respektive läroämne, men måste sätta av mer tid till byråkrati. De tvingas till fler och fler konferenser. Allt från rektorskonferenser ner till diverse konferenser på skolans nivå. Det skall stämmas av budgetar och barn och gud vet allt.
En person i bekantskapskretsens utkant påstod att det var en av finesserna med hans skolkoncern, att han gav hmhm i de flesta konferenser. Hans anställda lärare fick undervisa. Det var en av anledningarna till att hans koncern gav så stor vinst.

 
Kerstin

Kerstin

16 januari 2011 00:36

Jag ser konsekvenserna: Det gäller för varje lärare att ge eleverna de betyg dessa vill ha - annars överklagar de, med massor av slit för lärarna som resultat, slit som de inte orkar tag = för bra betyg = ännu sämre skolresultat.

http://http:www.alba.nu/movallsbloggen

A.H.

16 januari 2011 09:24

Visst blir det ännu mer administration, ännu mer slit för pedagogerna.
Det kommer naturligtvis bli betygsinflation.
De mest påstridiga eleverna kommer att få bra betyg. Idag är det de elever som gapar och sväljer och sedan spottar ut en massa fakta på ett sådant sätt som läraren vill ha dem, som får bra betyg. Men det är ju så som man från majoren och hans likasinnade vill ha det.
Skillnaden mellan kunskap och databas förstår man ju inte.
Jo det förstås, de elever som haft vett att välja rätt föräldrar eller som är tillräckligt välsmorda i munlädret får ju bra betyg också.
Men hur vore det om man bestämde sig för att slopa betygen, om man i stället införde godkänd eller ännu inte godkänd på en kurs. Varken mer eller mindre.
Så kom man ju ifrån en del av problemet.
Då blir det upp till pedagogen att se till att han intresserar eleverna för sitt ämne.
Vid ett eventuellt överklagande borde det vara lätt att låta eleven göra en ett nytt standardiserat prov, så får man se om han/hon kan rapa upp tillräckligt med fakta.
Som biprodukt tror jag att vi skulle komma ifrån en del av betygsättningen av människan som sådan.
.
Men det här är väl bara flummiga drömmar. Den bruna 30-talsstanken ligger nog fortfarande för tät över skolan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards