Direktlänk till inlägg 13 maj 2014

AstraZeneca och ScaniaVabis

Av A.H. - 13 maj 2014 09:55

Jag saknar en del i debatten inför EU-valet.

En fråga som är rätt betydelsefull för många människor är: Hur påverkar EU mina möjligheter att försörja mig och min familj i framtiden?

Hur påverkas jag av EU-s grundpelare den fria rörligheten av kapital?


Som exempel kan nämnas Volkswgen/Man's uppköp av resterande del av Scania.

Nämnda tyska bolag sitter på en enorm kassalåda som de desperat vill finna användning av.

Ledningen tycks dessutom vara intresserade av att stödja tyska intressen i första hand, vilket kan vara förståeligt.

Vad händer när de helt tagit över kontrollen över Scania?

Jo, verksamheten glider över till fabrikerna i Tyskland av företagsekonomiska skäl, av skattetekniska skäl och av större möjligheter att påverka politiken.

Vad händer i Södertälje då?

Jo en massa människor blir utan jobb.

Tillsammans med arbetskraften från det till England överflyttade AstraZeneca står Södertälje med drygt 10 000 arbetslösa till!

För att Astra kommer att lämna Södertälje är säkert, om Pfizer får överta bolaget. Nämnda bolag har en fantastisk kassakista med otroliga vinster från alla de patent de tagit över från uppköpta bolag. De här pengarna vill de inte beskatta i USA. Därför söker de sig skatteparadiset Storbrittanien.

Sverige finns inte ens på deras karta.

Men som i fallet Scania har man ju lovat att jobb och hela baletten skall vara kvar?

Men snälla!

I politik och i affärer gäller alltid att

Ett löfte är ett löfte medans man håller på att lova

Något helt annat gäller när löften skall infrias

 

Men svenska politiker kunde väl agera då?

Inte!

Den fria rörligheten för kapitalet är ju heligt!

Folk kan väl jobba lite mer.

Folk får väl anstränga sig.

Det är ju bra att de lata sovande folket får piskan på sig.

Här tänker socialdemokrater, miljöpartister och den övriga delen av borgerligheten lika.

Tydligen beror arbetslöshet, ålder eller sjukdom mest på lättja.

Politikerna har ju goda inkomster, så de behöver ju inte oroa sig.

Efter fullgjord tjänst inom politiken väntar feta kontrakt hos närigheten.


Men de anställda på Scania och AstraZenca de måste oroa sig.

De måste se till att de inte är för skuldsatta.

De måste ställa in sig på att leva på A-kassa eller så småningom på soc.



 
 
Pinkozzy

Pinkozzy

15 maj 2014 10:53

Först en liten rättelse. Det är inte VW/MAN som köper Scania ( vilket nu är klart, utan VW. VW äger i sin tur MAN precis som man kommer att äga Scania. VW ägs i sin tur av Porsche som till stor del ägs av en liten ägargrupp.
Sen vidare till eventuella flyttar. Redan innan uppköpet ( vilket egentligen bara gäller ca 40% av aktierna eftersom VW redan har 60 tror jag) jobbade Scania med diverse synergieffekter. Detta kommer nu självfallet att ökas. Inte bara i Sverige. Bussarnas tillverkning flyttas troligen till annat land. Inköp är ett område där man oftast letar synergier, Gemensamma leverantörer gör att vissa av dom får mer att göra till ett lägre pris och andra går under. På konstruktionssidan kommer man självfallet att samarbeta mer med MAN. Var man sedan lägger konstruktionsuppdragen får vi väl se, men Tyskland är ju troligt.
Vad det sedan gäller Astra så kommer man troligen att flytta en del till andra länder. Men man kanske ska tänka på att man inte snyter "läkemedelskonstruktörer" ur näsan. Dessutom tillverkas de flesta tabletter av maskiner och den mänskliga inblandningen är minimal. Så frågan är vad man ska tjäna på en eventuell flytt.
Det som skrämmer i Södertälje är att man brukar säga att om ett större företag drar in t ex 1000 personer så blir ytterligare 2-3000 personer friställda på orten eftersom en del flyttar och andra har mindre pengar att köpa andra varor för.
Men den som väntar får se.

http://www.pinkozzy.bloggplatsen.se

A.H.

15 maj 2014 13:29

Synergieffekter är ett väldigt fint ord för att färre skall göra mer, att en massa människor blir arbetslösa, direkt och indirekt. Ett sätt att klämma större vinster ur företagen till aktieägarnas fromma. Ett riktigt fult ord!
Vad gäller Astra så kompliceras det hela av att Pfizer måste lova engelsmännen att antalet anställda i England inte kommer att minskas. Lilla Sverige skiter Cameron o co helt i.
Läkemedelskonstruktörer och medicinsk vetenskap har aldrig varit något Pfizer har sysslat med. Alla deras patent har de fått färdiga när de har köpt ett företag. Nytt har inte utvecklats utan man har använt det som redan fanns hos de uppköpta.
Jobb för dessa människor finns inte hos Pfizer.
Utvecklingen får skötas av universitet på skattebetalarnas bekostnad.
Pfizer är ett typiskt amerikanskt företag av den sort som vi nog skall akta oss för.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards