Direktlänk till inlägg 9 september 2009

Grubbel om skolan igen

Av A.H. - 9 september 2009 08:41

Skolan är en stor del av själva livet för våra barn och ungdomar. Och för alla vuxna som av eget intresse eller tvång tillbringar en stor del av sin tid där.

Men varför göra den till en plåga?

Varför gör man inte allt för att detta underbara, att lära sig nya saker OCH sammanfoga det med sådant man redan kan och skapa en meningsfylld helhet därav, skall vara lustfyllt?

Som det nu är, skall lärare tvingas konstruera prov för att mäta elevernas kunskaper OCH därmed sin egen förmåga att fånga elevernas intresse för ämnet ifråga. Eleverna tvingas trycka in en mängd fakta i sin faktiskt riktigt dåliga databas dvs i sin hjärna.

Men mäter proven kunskap eller bara data? Vad berättar betygen egentligen? Skapar vi bildade människor på båda sidan av katedern eller bara utbildade robotar?

Det är skillnad.

De flesta pedagoger accepterar att man inte kan lära ut kunskap, man kan möjligen göra det enklare för eleverna att lära in. Dvs om det verkligen är kunskap man sysslar med, så det inte handlar om datarabbel á la Björklunds skola.

Min tro är, att vill vi skapa soldater som bara gör utan att reflektera, då skall vi hoppa på major Björklunds skolidéer.

Men vill vi skapa bildade människor med verklig kunskap, då får vi nog ta och göra den sk flumskolan lite bättre, ge den ökade resurser, fundera lite över varför vi använder de penningar, som man skulle kunna sänka skatten med, till den, enligt min mening, så viktiga skolan.

Det oklart tänkta är det oklart skrivna, men jag måste få någon rätsida på mina, kanske grumliga, skolgrubblerier.


 
 
Bea

Bea

9 september 2009 22:37

Dina grumliga skolgrubblerier är intressanta!

Usch, jag har precis suttit och konstruerat färdigt mina prov för denna veckan... Inte kul. Än värre är det när betygen skall sättas. Då får jag sömnproblem, på riktigt alltså.

http://Beabloggar.bloggagratis.se

 
Gubbfan

Gubbfan

10 september 2009 07:19

Jaha då gjorde jag fel igen. Dubbelfel!
Dels tryckte jag för tidigt så det kom ingen kommentar med, dels, vilket var värre, strödde jag salt i ett sår.
Det är inte min mening att göra jobbet svårare för alla pedagoger som måste göra som ledningen säger samtidigt som de inte riktigt gillar det hela.
Men....
Jag försöker skriva av mig min sorg över en skolidé som jag inte ser något bra med. En skolidé som gjorde att jag inte valde lärarbanan som ung. En skolidé som jag upplever och upplevde som människofientlig.
Människan är en så fantastisk, men bräcklig, varelse.
Det jag kallar kunskaper och bildning är inte det samma som en major i Fjollträsk vill åstadkomma.
Men som vanligt far tankarna kring i en synnerligen grumlig dans.
Nu skall jag försöka komma underfund med hur man tar bort den där kommentaren som inte blev något.

http://Gubbfan

 
Ingen bild

ELEV

16 september 2009 23:57

Hur FAN har du ens mage till att skriva "Eleverna tvingas trycka in en mängd fakta i sin faktiskt riktigt dåliga databas dvs i sin hjärna" är du helt sjuk kanske? Du sitter alltså och skriver att vi elever har riktiga dåliga hjärnor. Du är ju totalt blåst, usch!

 
Gubbfan

Gubbfan

17 september 2009 09:01

Käre/kära elev!
Jag är måhända mer blåst än vad ni ungdomar är.
Men jag vet att våra hjärnor inte är konstruerade som bra databaser. Tvärtom är de riktigt dåliga på att bara ösa in fakta i som om de vore någonslags hårddisk eller flashminne.
Om vår hjärna skall fungera optimalt skall alla data som matas in sorteras, jämföras och sorteras allt efter vad som finns där. Får vi inte den möjligheten blir det bara oanvändbara fakta.
Vi kanske kan rabbla upp fakta till nästa prov som robotar, men kan vi verkligen använda kunskaperna? Sannolikt inte!
Det vi skapar med major björklunds skola är snälla människor som bara lyder order, människor som inte klarar av att ifrågasätta.
Att ifrågasätta och att använda den egna fantasin är en viktig förutsättning för att vi skall kunna överleva på denna vår enda jord. En jord som min generation och dina föräldrars generation har gjort allt för att förstöra. Skall ni ungdomar ha en chans att reparera skadorna måste ni använda all er fantasi och använda det som era hjärnor faktiskt är gjorda för: Ifrågasätta, få nya idéer, konstruera nya saker och framför allt LEKA!
Det där med att leka låter kanske konstigt, men så är det. Leka abstrakta lekar är viktigt, fantisera heter det också.
Ha nu en bra dag och vårda språket en smula. Det är språket som skiljer klass från klass.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards