Direktlänk till inlägg 25 november 2009

Smutskastandet, dvs valkampanjen, har satt fart.

Av A.H. - 25 november 2009 08:38

Så börjar man se en del av valkampanjen inför nästa års val. Kanske borde jag skriva smutskastningskampanjen i stället. För det kommer att bli osnyggt!

Särskilt osnyggt blir bidragen från snorungarna hos Moderaterna.

En klar linje som redan ses är kampanjen mot Vänsterpartiet. Tidningarna fylls av insändare som tar upp Vänsterpartiets tidigare samröre med öststaterna. Man sätter ett likhetstecken mellan Vänsterpartiet och stalintiden. Meningen är att väljarna skall tro att en röst på Vänsterpartiet är som att inbjuda till ett nackskott. Som en bonus får man, att en röst på annat parti i det rödgröna blocket är en röst på Vänsterpartiet och därmed en röst på diktaturen.

Det värsta är att jag tror att många kommer att gå på propagandan och glömmer att granska vad alliansen har gjort med vårt land och vilken människosyn de politikerna representerar.

 
 
Bea

Bea

26 november 2009 00:22

Jag gillar inte heller det där elitistiska tänkesättet som du nog syftar på att vissa partier representerar... Jag har själv börjat engagera mig politiskt lokalt. Den människosyn detta parti jag sympatiserar med representerar är långt ifrån elitistisk, även om partiet tillhör alliansen.

Respekten för människans unika värde är väl istället det som kommer i centrum. Sedan får du vara hög eller låg, vad sjutton som helst, vi har samma människovärde i alla fall.

Partiet räknas ju som blått, men inte konservativt, men jag kan garantera att den där hemska människosyn som jag vet att du förkastar, den förkastar jag med!

Jag är inte aktivt kristen, men jag tycker om värderingarna. Kristendomen bottnar i en mycket fin grundtanke, tycker jag. "Den förlåtande religionen" kallas den. Här är det inte "öga för öga, tand för tand" utan "må den som står utan skuld kasta första stenen." Ganska fint. Tycker jag.

http://Beabloggar.bloggplatsen.se

 
Gubbfan

Gubbfan

26 november 2009 14:39

Så rätt, så rätt.
Fast jag blir skärrad när jag tänker på det där om kasta sten.
Man stenar ju fortfarande människor till döds där sharia-lagar gäller.
Angående religion så tror jag att du skulle finna Jonas Gardells bok "Om Gud" rätt intressant.
Han är vad vi vanligt tal kallar religiös. Han kan oerhört mycket om teologi och vår bibel. Det gamla testamentets Gud som han skärskådar är ju samma Gud som muslimer, judar och kristna har, dvs den gamle högguden El.
En intressant bok, mycket intressant.
Vad sedan gäller det där med politik så undrar jag om inte det parti du syftar på har hamnat i ganska dåligt sällskap.

http://Gubbfan.bloggagratis.se

 
Bea

Bea

26 november 2009 23:44

Ja , det du skriver om är fruktansvärt (syftar på stenkastning)...

Historia är ju bland det bästa jag vet i livet, och jag må säga att man kan tycka och tänka vad man vill om bibeln och kristendomen, men bibeln är en jätteviktig historisk källa.

Du är bra på att inspirera mig med nya böcker, kanske får Gardell då bli min nya "sängfösare". Har bara läst en bok av Gardell; En komikers uppväxt.

Ärligt talat var jag inte så förtjust i den, men jag vet att den är mycket omtyckt av många, flera av mina kollegor BARA ÄLSKAR den och låter sina elever läsa den. Vet faktiskt inte varför jag inte gillar Gardell, kanske är det så simpelt som att jag en gång för ca tio-tolv år sedan var på samma bröllop som han, i Stockholm. Satt två stolar ifrån honom under middagen och jag vet inte... personligen var han helt enkelt inte min typ av människa, om du förstår vad jag menar. Kanske har detta färgat min syn på hans böcker.

http://Beabloggar.bloggplatsen.se

 
Gubbfan

Gubbfan

27 november 2009 12:23

Jag tror jag förstår hur du menar.
Jag är heller inte så förtjust i en person som uppträder så fjolligt som han gör. Även om det är en larvig mask utåt för att dölja den inre rädda pojkstackaren i all sin ynklighet.
Motsvarande "färgning" gäller Jan Guillo (äh... hur stavar han sitt namn nu?). Lite för mycket mask av stor stark karl, för att jag skall tro på honom. Han känns förmycket som en liten rädd stackare under masken. Jag undviker hans böcker också.
Rädda människor är inte att lita på. Det är precis som i djurvärlden.
En rädd hund eller en rädd orm kan vara livsfarliga.
Att jag skrev om Gardells bok hänger nog mest ihop med min förundran över att han kan vara kristen/religiös med den historia den kristna kyrkan har. En historia som Gardell har stor kunskap om. Mitt avståndstagande mot den kristna kyrkan rör även de andra beduinreligionerna från den trakten ( alltså judendom och islam ).
Men jag är väl alltför mycket hedning antar jag.
Om jag får använda en bild, så kanske du förstår mitt resonemang:
Man får inte slå bort kryckorna från krymplingar, de behöver sina kryckor för att kunna ta sig fram i livet.
Men varför måste man tvinga på barnen kryckor eller sätta dem i rullstol så att de inte kan gå själva tillslut.

http://gubbfan

 
Bea

Bea

30 november 2009 00:39

Nej, rädda människor är verkligen inte att lita på! Kanske var det det jag kände. Har upplevt svek i livet som grundat sig på rädsla och sedan dess har jag kanske blivit extra känslig för dylika varelser. Allergisk. Man vet inte alls var man har dem...

Rädda katter kan vara riktiga mordvapen, kan jag för övrigt tillägga!

Jan Guillou (vet inte heller hur han stavar sitt namn, så vi gör en chansning på det här...) bär nog också på sin mask, ja. Undrar vad som finns där under ytan?!

http://Beabloggar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards