Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

Talmansvalet

Av A.H. - 4 oktober 2010 12:40

Det har tydligen varit en stor sak med val av talman.

Stor åtminstone för ledamöterna av riksdagen.

Vanligt folk bryr sig nog inte.

De vet ju att riksdagens makt är obefintlig, sedan ledamöterna överlåtit bestämmanderättet över lagar och ekonomi till EU-s institutioner.

 
 
Ingen bild

Lilla Sara

4 oktober 2010 16:47

Jag vet inte ens vad en talman är elr vad han/hon gör.. har varje parti en talman/talkvinna som talar för dom om du förstår?

A.H.

4 oktober 2010 21:17

Nej här har vi tydligen någon som passade på sov lite på samhällsläralektionerna. Förståeligt med tanke på hur tråkigt en del lärare gör ämnet.
Alltså:
Talmannen är en man eller kvinna som leder debatterna i riksdagens kammare. En slags ordförande.
Det du tänker på är en talesman eller taleskvinna som en del partier har i stället för ordförande i partiet.
Fast, hur säger ungdomarna?
Same shit, different name.

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

4 oktober 2010 19:13

Men på vissa fester är han näst högst i rang. Bara kungen är högre.

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

A.H.

4 oktober 2010 21:11

Och han/hon har ungefär lika lite att säga till om egentligen.

 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

5 oktober 2010 12:24

Fast LITE mer har han att göra. Han skall ju även representera Sveriges riksdag vid statsbesök. Han kan bli "tillförordnad statschef" om ordinarie får förhinder. Och skulle kungahuset dö ut...
Så LITE mer än leder riksdagsarbetet gör han faktiskt ;-)

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

A.H.

5 oktober 2010 14:51

Jo det har du rätt i.
Han blir faktiskt en slags "president".
Hualigen, det går rysningar genom kroppen på mig vid tanken på att man skulle kunnat välja kung Bildt som talman.
Egentligen ynkligt att socialdemokraterna inte kunnat vaska fram en representativ kandidat.
Hela jippot var löjeväckande.
En bra sak var det i alla fall att folk fick klart för sig vilken person Bodström synes vara. Bara skolka så där.
Det är nog tur på ett sätt att de rödgröna blocket inte fått majoritet, för då hade vi fått Bodström som polisminister igen.

 
Ingen bild

Lilla Sara

5 oktober 2010 19:47

haha! ja jag sov mig typ igenom samhällslektionerna mer elr mindre :/ men berodde mest på att läraren pratade så segt och med en sådan tråkig röst att jag blev sömnig och utråkad tror jag.
men nu vet jag! tack :) trodde du menade talesman elr taleskvinna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A.H. - 4 juni 2017 17:47

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:26

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Av A.H. - 4 juni 2017 17:14

Jag har inte internetförbindelse längre. Telia stängde ner telestationen för ett halvår sedan. Eftersom jag bor i mobilskugga blev det lite problematiskt med bloggningen. Att det här inlägget blir till beror på att mina snälla barn lånade mig en ...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards